Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Allan Karlsson bor efter ett långt liv på serviceboendet som styrs av syster Alices fasta hand. När hans icke önskvärda hundraårskalas närmar sig kliver han helt sonika ut genom fönstret och går iväg. Han beger sig till busstationen och får därifrån med sig en resväska med väldigt speciellt innehåll. På grund av slumpen och Allans förmåga att få kontakt med andra människor kommer hans utflykt att innehålla både en och annan snaps, elefanten Sonja, en livsmedelsgrossist i Västergötland, en småländsk husbil, en grillkioskföreståndare och en hel del poliser och författaren Jonas Jonasson väver skickligt ihop denna udda och detaljrika utflykt med en berättelse om Allans händelserika 99 första levnadsår. Han har nämligen, trots total avsaknad av intresse för politik och religion, via en massa märkliga sammanträffande både lyckats påverka världshistorien ett antal gånger och lärt känna storheter som Churchill, Mao, Harry S Truman och Tage Erlander på sin resa runt jorden.

En eloge till författaren som så bra har vävt samman alla dessa tusentals detaljer till en historia som är långt ifrån trovärdig men som hänger ihop på ett väldigt fantasifullt sätt. Tonen är hela tiden humoristisk men på ett lite övertydligt sätt som tyvärr inte tilltalar mig. Jag hörde hela tiden "roligheter" som jag inte ens bemödade mig att le åt, men jag lyssnade igenom hela boken främst under julens alla ensamma bilmil.

Humor i bokform är väldigt knepigt. Jag vet att många har skrattat gott åt Allan och hans äventyr men jag tillhör inte dem. Jag tycker faktiskt inte att boken var rolig alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0