Flickvännen av Karolina Ramqvist

Alla före honom hade sagt att de skulle ta hand om henne men John köpte ett dyrt fucking jävla hus.

Karin är tillsammans med John som är kriminell och livnär sig på våld och brott. När han är ute på jobb är hon kvar hemma med ovissheten, tristessen en massa tid att fördriva. Hon städar, plockar ögonbrynen, bläddrar i tidningar och är ute med hunden och hela tiden går hon och passar mobiltelefonen som John kanske kommer att ringa på. De vänner hon träffar är flickvänner till andra kriminella killar men inte ens med dem kan hon vara helt förtrolig.

I boken får man även veta hur John och Karin träffades och hur Karins relation med familjen ansträngs av hennes val av pojkvän och livsstil.

Jag gillade inte den här boken. Visst fick författaren mycket tydligt fram tristessen i Karins liv, men vad är värdet i en bok om tristess? Tyvärr fattar jag aldrig tycke för huvudpersonen och jag vill mer än en gång hoppa in i boken, skälla ut och skaka om henne men efter ett förväntat avvisande rycka på axlarna och gå därifrån. Kanske var det en fråga om för höga förväntningar, men hur kan man ha annt än höga förväntningar på en bok som har hyllats både av kritiker och bloggare samt blivit belönad med tidningen Vi:s litteraturpris?

Jag blev så trött på Karin och boken att det tog mig en dryg vecka innan jag ens orkade blogga om den, så skyll inte bloggpausen på mig. :-)


 

 

 


Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

oj oj oj då! då tyckte vi minsann helt olika. :D för mig var den en av de bästa böckerna jag har läst tror jag!

2010-01-16 @ 12:06:32
URL: http://www.ordochingavisor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0