Bönbok för en vän av Joan Didion


Under 70-talet träffas amerikanska Grace och Charlotte i den fiktiva diktaturen Boca Grande, där de har hamnat av helt olika skäl och lever olika liv. Grace är bokens berättarröst men det är Charlotte som tar mest plats i boken. Hennes dotter har varit inblandad i ett politiskt attentat i USA och i sin jakt på henne hamnar Charlotte i centralamerika där livet styrs av ett fåtal mäktiga familjer och ett antal korrumperade politiker. Relationen till dottern är, liksom relationerna till alla de män som faller för den charmiga Charlotte, komplicerad och man slås gång på gång av hennes märkliga (bristande?) verklighetsuppfattning. Målar hon upp en fasad inför andra eller väljer hon att inte se?

För ett drygt år sedan läste - och älskade! - jag Joan Didions underbara sorgebok "Ett år av magiskt tänkande". Det var det första jag läste av henne och därför hamnade ribban för hennes författarskap högt hos mig. Ni kan ju gissa vilka förväntningar jag hade på Bönbok för en vän, skriven 1977 men nyöversatt. Tyvärr levde den inte upp till dem. Jag känner i och för sig igen Didions enkla men ändå vackra språk, men jag kommer aldrig in i handlingen ordentligt. Bitvis är jag helt med och tycker att jag har fått kläm på Charlottes märkliga karaktär men rätt som det är har jag tappat tråden igen. Historien är lite väl spretig för min smak men jag tror att den hade vunnit på att bokcirkeldiskuteras, för här finns en hel del trådar att nysta i.  

Stort beröm till Lotta Kühlhorn som, som vanligt, har gjort ett vackert omslag.  

Tack till Månpocket för recex!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0