Nomineringar till Augustpriset

Augustpriset delas varje år ut av Svenska förläggarföreningen (bokförlagens branschorganisation) och innan pristagarna avslöjas den 23 november har nu nomineringarna offentliggjorts. Den kategri som intresserar mig mest är den för Årets skönlitterära bok och nominerade där är:

”Städerna inuti Hall”  av Johannes Anyuru
”Hotel Galicja” av Per Agne Erkelius
”En liten historia” av Eva Adolfsson
”Den siste greken” av Aris Fioretos
De fattiga i Lodz” av Steve Sem-Sandberg
”Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig” av Ann Jäderlund

Snabbt konstaterar jag att jag inte känner igen någon av titlarna och sen att det även är sex författare som är helt nya för mig (till skillnad mot många av de spekulerade nobelprisvinnarna). Visst är det trevligt att få tips på bra böcker och författare men jag kan inte låta bli att bli förvånad. De senaste årens pristagare i kategorin är P O Enquist, Carl-Henning Wijkmark, Susanna Alakoski, Monika Fagerholm, Bengt Ohlsson, Kerstin Ekman, Carl-Johan Vallgren och Torbjörn Flygt; de flesta ju mycket kända författare med storsäljande titlar.

Är det jag som inte har hängt med på sistone eller försöker man ändra inriktning på priset/pristagarna och välja smalare litteratur, tror ni? Är det bara jag som inte känner till de nominerade författarna eller kan ni rekommendera några bra titlar (förutom de ovan) som jag bör läsa?

Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

jag försökte läsa eva adolfsson-boken i våras men gav upp efter halva, även om det var en bokcirkelbok. inte min kopp te alls, så nu ligger den här och samlar damm. Johannes A har jag hört mycket gott om men aldrig läst och Sem-Sandberg har jag på min läslista. Men det var verkligen konstiga nomineringar, kan bara hålla med... Inte lika kul när man inte har någon relation till de nominerade liksom!

2009-10-19 @ 20:41:16
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Carina (Bokbiten)

Ja, det brukar vara kul att kunna heja på någon av de nominerade, men att samtidigt få tips om nya böcker/författare att ta sig an. I Nobelprissammanhang är jag ju däremot van vid att det är okända namn som dyker upp och tycker snarare att det är en bonus om nåt bekant namn visar sig.

2009-10-19 @ 22:56:31
URL: http://bokbiten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0