Nyutgåva av Donna Tartts Den hemliga historien

 Nu är det dags att göra en Fylking och utropa Äntligen!. Donna Tartts fantastiska bok Den hemliga historien, som i flera år har varit i stort sett omöjlig att få tag på i svensk översättning, kommer nu i nyutgåva i oktober. Ni som ännu inte har läst den bör göra det omgående.

Att gengrebestämma den är inte helt lätt, men vi befinner oss någonstans i gränslandet relationsroman/deckare. Richard börjar läsa på universitetet och kommer snart in i en mycket sluten grupp studenter som läser grekiska för en mycket excentrisk lärare. Till en början beundrar han dem något oerhört men efter att han via språkdiskussioner, fester, vin, gammalgrekiska, sommarhus och middagar börjar komma in i gemenskapen inser han snart att medlemmarna inte är så ädla som de verkade till en början.

Läs läs läs! Du kommer inte att ångra dig. Det här är en av mina absoluta favoritböcker.


Kommentarer
Postat av: yllet

Fantastiskt bra bok! Fast jag läste den på engelska. Himla bra! Skum känsla i den liksom!!

2009-09-01 @ 21:46:03
URL: http://ylletfilosoferar.blogspot.com/
Postat av: Bokbiten

Ja, visst är den härlig? Jag läste den först på svenska men efter att ha lånat ut den någonstans försvann den. Eftersom man ju inte kan ha en bokhylla som inte innehåller den hemliga historien köpte och läste jag om den på engelska. Nu i en finfin Penguin Classics-utgåva som har hopplöst tunna blad (dör snart strand-döden av vatten och sand). Det kan faktiskt vara så att det blir ett tredje köp också!

2009-09-02 @ 11:05:18
URL: http://bokbiten.blogg.se/
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Jag kan inte annat än att instämma i ditt Äntligen!!

Nu ska jag pracka på alla jag känner ett exemplar av denna världens bästa bok.

2009-09-02 @ 23:19:13
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Bokbiten

Eller hur, Anna! Nu ska vi ut och frälsa världen. ;-)

2009-09-03 @ 11:14:30
URL: http://bokbiten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0