Album av Bokhora


Min första kontakt med Bokhora-gänget var när jag för ett par år sedan lyssnade på P3 Populär och hörde Johanna Ögrens härliga Vittangidialekt berätta om bokhora.se och det bokkollo de snart skulle åka iväg på. Jag klickade genast in mig på deras sida och blev alldeles lycklig över att hitta ett härligt tillhåll för sådana som jag; personer som älskar böcker. Fem storläsande tjejer som skrev inlägg efter inlägg om böcker de har läst eller vill läsa, gillar och ogillar, författare de har träffat eller vill träffa, om pågående litteraturdebatter och en massa annat nörderi inom området böcker. Härligt! Sedan den dagen följer jag deras blogg och är nästan dagligen inne på sidan.

Bokkollot Johanna berättade om åkte och jag och mamma med på och det har blivit ett kollo till efter det. Att åka iväg med ett trettiotal andra bokomaner och ägna ett par dagar i härlig miljö åt att läsa och prata böcker och läsning (och en hel del annat, ska tilläggas) är alldeles alldeles underbart. Man får förvånansvärd läsro i tyst sällskap av andra läsare och båda gångerna har jag kommit tillbaka mycket nöjd och utvilad.

När nu Norsteds förlag ger ut sin första litteraturtidskrift (som jag har förstått det är den en av flera kommande men jag vet inte form, innehåll eller personer bakom de övriga) är det med Bokhororna Jessica Björkäng, Johanna Lindbäck, Johanna Karlsson, Helena Dahlgren och Johanna Ögren som gästredaktörer. Album handlar om böcker och läsning och är skriven som listor, korta och längre texter om bland annat bokomslag, författare, genrer, läsvanor, lästid och läsning i allmänhet.

Bland litteraturkritikerna var det blandade känslor när Album kom ut för ett par veckor sedan och vissa hängde upp sig på att fokus inte låg på litteraturen i sig utan snarare läsning som livsstil, böcker som accessoarer och att bokhororna inte är seriösa litteraturkrititer (något som de mig veterligen aldrig har utgivit sig för att vara). Jag som har följt bokhororna ett tag kan inte förstå varför. På sitt vanliga sätt skriver de lättsamt men genomtänkt och träffsäkert om ämnen de brinner för och hur kan man inte tycka att det är bra? Mitt enda aber är att albumet är i tunnaste laget och att jag hade hoppats på fler texter. Det här är dock underhållande läsning om läsning, och efter att ha vänt sista sidan har jag nu läslust för resten av hösten. Minst.

 

 


Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Åh, vad härligt! Jag ska läsa albumet i helgen tänkte jag, typ imorgon. Blev riktigt lässugen nu och jag är också inne på bokhora varje dag =)

2009-10-16 @ 08:11:24
URL: http://www.ordochingavisor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0