Änglalik av Veronica von Schenck

Althea Molin har precis flyttat hem till Stockholm från USA där hon de senaste åren har arbetat som gärningsmannaprofilerare. Det sista som hände henne på andra sidan Atlanten var att hon nästan blev mördad i tjänsten och hon är nu fortfarande skakad av detta. I bokens början är hon arbetslös och vilsen i sin tomma lägemhet i den nygamla hemstaden och hennes liv handlar om tvivel, krukväxtpysslande och kaffe latte med bästisen Emelie. Snart får hon dock kontakt med barndomsvännen Rickard som i sitt arbete som polis nu ber henne om hjälp i jakten på en mördare som har dittills har dödat två unga och vackra kvinnor. Efter lite funderande ställer hon upp och ger sig in i utredningen. Jakten blir både personlig och intensiv och det är inte alltid helt lätt att övertyga poliskollegorna om hennes plats i gruppen.

Det här är en lite annorlunda svensk deckare och just därför gillar jag den. Dock känns den lite tunnt berättad och man får stå ut med en hel del chicklit-dravel emellanåt (inredningsshopping, rivande skäggstubb, glömda tvättider och runnen mascara) men det kan det vara värt. Althea Molin är en trevlig bekantskap och med bostad och arbetsplats i centrala Stockholm tar hon mig med i miljöer där jag känner igen mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0