Sista kulan sparar jag åt grannen av Fausta Marianovic´

En mycket bra bok om kriget i forna Jugoslavien. Berättarjaget är en kvinna med två söner, make, älskare och ett eget företag. Äldste sonen är serb, yngste kroat och maken är muslim men själv försöker hon in i det längsta stå utanför den etniska grupperingen. Till slut tvingas hon lämna sitt hem och sitt företag för att åka till fronten och hämta hem sin son som har värvats av serbiska armén. 

Detta är en viktig berättelse om hur kriget påverkar människorna och vardagslivet. Jag önskar att jag och många med mig hade läst den för 15-20 år sedan när kriget fortfarande rasade bara hundrafemtio mil ifrån oss. För första gången var bokcirkeln odelat positiva till boken, om än i något skiftande grad.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0