Askungar av Kristina Ohlsson

Äntligen jullov och med ledighet kommer lästid. Innan jag hoppade in i bilen för att köra ner till Småland i tisdags hämtade jag ut ett bokpaket på ICA-posten. Supertwittraren Mattias på Piratförlaget utlyste en tävling i början av december och som bonuspris i den önskade jag mig den snygga (ett riktigt omslag, med bunden rygg och inget fult skyddspapper!) deckardebuten Askungar.

9åriga Lilian är på väg hem till Stockholm tillsammans med sin mamma men strax före ankomst försvinner hon spårlöst från tåget. De första tecknen pekar mot hennes pappa men allt verkar inte stämma iallafall. Parallellt med sökandet efter Lilian får läsaren även följa en kvinna som vet mer än hon vill veta om ondska. Alex Recht, Peder Rydh och den civilanställda Fredrika Bergman vid Stockholmspolisen nystar i härvan från olika håll samtidigt som de försöker hålla ihop sin arbetsgrupp. 

Det är alltid spännande och med nya deckare, tycker jag, och då speciellt svenska sådana. Att lära känna nya poliser (och i det här fallet beteendevetaren Fredrika) och hoppas att de ska falla utanför de vanligaste stereotyperna om havererade äktenskap och osunda alkoholvanor känns intressant. Kristina Ohlsson har lyckats ganska bra med sin första bok som är både spännande och välskriven, men jag hoppas att kommande böcker ska bli ännu bättre. Är man deckarvan (som jag som läser många om året och därför brukar se små utplacerade ledtrådar tidigt) är det bitvis ganska frustrerande att poliserna gör uppenbara "missar", som att inte förstå motivet förrän alldeles på slutet - läsaren inser det långt tidigare och man läser därför den sista delen av boken ganska otåligt. Dessutom satt jag kvar med en fundering efter att boken var slut, men trots visst bläddrande hittade jag inget bra svar. Jag hoppas dock att detta var debutmissar och ser fram emot att träffa Peder, Alex och Fredrika igen i nästa bok.  






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0