Drottningen vänder blad av Alan Bennett

Den brittiska drottningen går ut till den slitna bussen på gårdsplanen för att be om ursäkt för sina skällande hundar och upptäcker därmed bokbussen. Trots ett helt eget bibliotek känner hon sig tvungen att låna en bok när hon ändå är där. Det är en trist roman, men hon läser ut den och återvänder nästa vecka för att lämna tillbaka den. Samtidigt lånar hon en ny bok som väcker hennes intresse. Hon börjar läsa mer och mer passionerat och snart tappar hon intresset för sina övriga sysslor och aktiviteter. Livet fylls helt enkelt av böcker och läsande. Självklart ser inte hennes omgivning på detta med helt blida ögon och man försöker på flera sätt få henne att sluta läsa. 

Det här är en underbar liten bok. Den är liten och bara ett par centimeter tjock, men den innehåller en förtjusande historia om en ovanlig läsare (org. titeln är "The uncommon reader") och en påminnelse om hur härligt avkopplande och berikande det är att läsa böcker. Läs den omgående om du inte redan har gjort det! Jag är glad att jag köpte den och kommer absolut att läsa om den.  

Kommentarer
Postat av: Linnea

Tack för att du påminde mig! :) Jag har länge tänkt läsa den här!

2010-01-15 @ 10:04:38
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Carina (Bokbiten)

Ja, gör det! Jag hade den länge på önskelistan och sen ett tag på sängbordet innan jag väl började. Förstår nu i efterhand inte varför.

2010-01-15 @ 16:56:25
URL: http://bokbiten.blogg.se/
Postat av: Helena

Har sneglat på den länge. Dags att slå till, låter det som.

2010-01-16 @ 14:04:43
URL: http://samtidigthoshelena.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0