I en klass för sig av Curtis Sittenfeld

Curtis Sittenfelds bok är på väg att, tillsammans med Donna Tartts Den hemliga historien, bli en modern klassiker inom genren "aka-porr": böcker som utspelar sig i den akademiska världen, gärna på internatskola eller universitet.

Här får vi följa Lee Fiora under hennes tid som stipendieelev på den snobbiga skolan Ault, där dagarna består av lektioner, morgonböner, banketter, internatliv och vanliga tonårsproblem om vänskap, utanförskap, gemenskap, kärlek och självkänsla. Jag vet inte vad det är så charmigt med gamla anrika skolor med vackra hus (i mitt huvud iallafall), elevhem och stränga rektorer, men jag tilltalas verkligen. Boken är mycket välskriven och jag slukade den snabbt. Läs den omgående om du inte redan har gjort det!

Tack igen till Chocolate brownie för paketet!


 


Kommentarer
Postat av: Helena

En riktig favoritbok även hos mig! Har inte vågat läsa någon C. Sittenfeld efter denna, kan hennes övriga böcker vara lika bra? Vågar inte chansa.

2009-12-23 @ 17:25:23
URL: http://samtidigthoshelena.blogspot.com/
Postat av: Carina (Bokbiten)

Åh, jag vågar definitivt! Det är bara en tidsfråga innan jag läser nästa Sittenfeldbok. Jag är mest konfunderad över varför jag väntade så länge med att läsa den första... Skyller på tidsbrist och taskig prioritering.

2010-01-05 @ 10:13:46
URL: http://bokbiten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0