Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson

I höstas var Jeanette Winterson i Stockholm och det sa PANG bland alla bokbloggar. Många skrev om och hyllade henne medan jag konstaterade 1) att jag aldrig hade hört talas om författaren och 2)att jag nog hade missat något bra. Jag klickade därför hem hennes omtalade debutroman "Det finns annan frukt än apelsiner" och när jag kröp ner i sängen med guds ord i mig efter den fina julnattsmässan i vackra Moheda kyrka (ofta mitt enda kyrkobesök under året, men jag missar det inte gärna) i torsdags kväll högg jag in på den.

Huvudpersonen Jeanette (boken är delvis självbiografisk) växer upp med sin pappa och sin djupt religiösa mamma i en engelsk industristad. Friyrkans gemenskap är stark och så länge som möjligt hålls flickan borta från "plantskolan" och blir istället undervisad i hemmet. Hennes trygghet och lycka ligger i kyrkan och sin utstakade framtid som missionär. I tonåren upptäcker hon lesbisk kärlek och kyrkan och familjen vänder henne därmed ryggen. Hon blir utsparkad och börjar köra glassbil och sminka lik för att klara sig.

Det är svårt att läsa en bok man har höga förväntningar på eftersom de sällan infrias. I det här fallet ser jag inte storheten alls. En lättläst och välskriven bok som bitvis är gripande men jag känner samtidigt att jag missar en massa. Eftersom jag inte är så väl bevandrad i bibelns värld förstår jag inte tanken med avsnittsindelningarna och de kortare och lite längre historierna som vävs in lite här och där ger mig heller inte speciellt mycket.


Kommentarer
Postat av: Tekoppen

Alltså, jag älskar Jeanette Winterson men detta är den sämsta bok jag läst av henne. Inte direkt dålig men lågt ifrån storheten hos Lighthousekeeping, Written on the Body och The Passion.

2010-01-03 @ 15:46:44
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Carina (Bokbiten)

Där ser man. Jag valde alltså fel bok att börja med? Kanske borde ge henne en ny chans.

2010-01-03 @ 22:04:31
URL: http://bokbiten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0